Thursday, 27 September 2018

Därför ska du välja HR tjänster i Stockholm när du ska rekrytera ny personal

Att anställa ny personal, oavsett om det handlar om en eller tio nya personer, är en tidskrävande och lång process. Att försöka hitta rätt person handlar om mycket mer än att bara lägga upp en annons på den egna hemsidan och hoppas på det bästa. Med hjälp av en HR specialist kan du sprida din annons på ett snabbare sätt, få in fler passande arbetssökande och minimera den tid som du eller din personal behöver spendera med rekryteringsprocessen.

En ny rekryt påverkar företaget och personalstyrkan väldigt mycket. Rätt person kan ge hela verksamheten en boost medan fel person kan leda till dålig stämning eller att hela rekryteringsprocessen behöver göras om. Därför är det så viktigt att det blir rätt från första stund. Genom att använda sig av HR tjänster Stockholm kan lokala företag attrahera och rekrytera rätt personer direkt.

Dagens rekryteringsbyråer har flera verktyg och resurser att använda sig av för att hitta rätt person. Det kan handla om personlighetstester, kompetenstester, en stor databas med många kvalificerade arbetssökande, fingertoppskänsla när det kommer till att matcha företag och personal och naturligtvis mycket mer. Att samarbeta med en HR partner gör rekryteringen mycket enklare för det egna företaget. Den största fördelen är tidsbesparingen. Den som ansvarar för rekryteringen kan använda sin tid så effektivt som möjligt och samtidigt få flera passande arbetssökande att välja mellan.

Början på ett längre samarbete


Att låta en rekryteringsbyrå hjälpa till med en rekrytering kan mycket väl vara en engångsgrej men varför låta det stanna vid det? I alla verksamheter så händer det hela tiden saker med personalstyrkan som kräver hantering. Det kan handla om att hitta vikarier för sommaren eller föräldraledig personal. Det kan även handla om att någon väljer att sluta, eller att ytterligare en nyrekrytering behövs. Många väljer att inleda längre samarbeten med rekryteringsbyråer för att slippa lägga tid på detta. Ansvaret skjuts istället över till en extern specialist som ser till att verksamheten kan flyta på så smidigt som möjligt.

Vid dessa längre uppdrag är det vanligt att den rekryteringsbyrån fördjupar sig ännu mer i företagets verksamhet. På så sätt kan de ta reda på vilka kompetensbehov som finns och lägga upp en plan för att säkerställa att behovet alltid är mättat. Vissa arbetsroller kan vara väldigt viktiga i en verksamhet, vilket innebär att sjukdom eller någon annan typ av avbrott kan störa eller försämra alla andras arbete. Ibland kan det även handla om att det finns för mycket att göra och den nuvarande arbetsstyrkan inte riktigt hinner med. Genom att ta hjälp av ett HR-företag kan du säkerställa att det alltid finns kompetens personal redo att hoppa in vid behov.